tirsdag den 7. oktober 2014

Dag van de Leraar

Een tijdje geleden was het de ’Week tegen Pesten’. Gisteren was het de ’Dag van de Leraar’. Er zijn veel bijzondere dagen in het leven geroepen, de meeste gaan langs me heen. Maar deze twee hebben voor mij wel een bijzondere betekenis.
 
Als je eigen dochter gepest en buitengesloten wordt op school, doet dat ongelooflijk veel pijn. Zelfs nu, jaren later, kan ik me de scenario’s nog goed voor de geest halen. Mijn dochter was destijds een heel verlegen en onzeker meisje van 10 jaar. Mooi, slim, viel niet uit de toon qua gedrag of uiterlijk. Maar met veel buikpijn en oorpijn. Met slaapproblemen. Tegen de tijd dat we erachter kwamen dat dit werd veroorzaakt door stress in de klas, was het al een hele tijd gaande. Het doet pijn als je kind zo verdrietig is. Het doet pijn, als anderen jouw kind, jouw kostbare liefde, afwijzen. In het boek ’luchtbel’ vertel ik over deze gebeurtenissen. Over hoe we geprobeerd hebben de sfeer om te buigen.
 
”De meiden hebben een topavond en -nacht. Ze kletsen tot diep in de nacht en het is supergezellig. Als ze de volgende morgen worden opgehaald door hun ouders, zeggen de ouders dat ze het een heel goed idee vinden, zo’n slaapfeestje. Ze zien dat de meiden het gezellig hebben gehad. Ze weten allemaal dat er erg veel conflicten onderling zijn. Het is goed als ze samen ook positieve ervaringen opbouwen, verwoordt één van de ouders het. Zo is het maar net. Een andere ouder geeft ons ook complimenten, deze klas heeft wel een extra duwtje in de rug nodig. Wat goed dat jullie dit initiatief hebben genomen! Ik antwoord dat Anne het niet altijd fijn heeft gehad in deze klas, maar dat ik blij ben dat het nu een stuk beter gaat. Weet ik veel.”
 
Dit is nog maar het begin. Hier ben ik nog vol goede moed. Hier ben ik nog naïef en idealistisch.
 
Er is tegenwoordig veel meer aandacht voor de gevolgen van pesten. Gelukkig maar, want er is helaas nog een lange weg te gaan. Bewustwording is het begin. Toen er op tv een programma over pesten was met een verborgen camera, kwam er heel veel kritiek. Want de scholen, maar vooral de ouders van de desbetreffende kinderen, kwamen in opstand. Het was natuurlijk hartstikke zielig voor die kinderen, om geconfronteerd te worden met de gevolgen van hun eigen gedrag in de groep. Het stond nu ineens op film, en dan kun je er niet meer onderuit. Dan zie je pas echt wat er gebeurt. Terwijl iedereen geschokt was bij het zien van de confronterende beelden, want het blijkt bijna altijd veel erger te zijn dan wordt vermoed, gingen de ouders zich beroepen op hun recht op privacy.
 
Ook in een Amerikaanse documentaire is op filmbeelden te zien hoe een jongetje mishandeld en bedreigd wordt. Iedere dag opnieuw. Het is een aangrijpende documentaire. Terwijl de filmbeelden er niet om liegen, wordt er alles aan gedaan om de verantwoordelijkheid af te schuiven. We zien het gebeuren. Om te huilen.
 
Wij hebben het ook ervaren: de meeste ouders toonden zich heel bereidwillig om het pestprobleem te helpen oplossen. Maar dan wel in z’n algemeenheid graag. Een spiegel worden voorgehouden vindt niemand fijn, maar soms is het nodig om verantwoordelijkheid te nemen. Om de verborgen rangorde in een groep overhoop te gooien. Geen doekje voor het bloeden (of voor de krokodillentranen) te gebruiken, maar moed te verzamelen. Of, om het qua taalgebruik maar dicht bij mezelf te houden, de koe bij de horens te vatten.
 
Ook de houding en daadkracht van een leraar is van onschatbare waarde. Onze dochter had de pech met een vriendelijke maar lakse leraar. Daarom kon het pesten blijven doorgaan. Maar er zijn ook leerkrachten die wel een stapje verder durven gaan en niet bang zijn voor het nemen van hobbels. Op de ’Dag van de Leraar’ krijgen zij van mij in stilte een lintje, een hele mooie met glimmers en glitters. Omdat ze goud waard zijn. Wat ben ik blij met leerkrachten die werkelijk in staat zijn om voor mijn kinderen het verschil te maken!
 
Ik heb ervoor gekozen om het pestprobleem in het boek te verwerken. Omdat pesten niet stopt bij alleen maar bewustwording.  
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar